03 Januari 2015

MELAKA OH BECA

i) Banjir mulai surut. Namun tidak surut sepenuhnya. Masih banyak jalan yang terputus hubungan. Matahari terus tersenyum girang. Menjanjikan harapan yang juga cerah. Secerah matahari.

ii) Pagi ini kami mengambil keputusan 'melarikan' diri sekejap untuk ke Melaka. Melaka memang kreatif. Di Pantai Klebang, Dataran 1 Malaysia, berpuluh bas 'buruk' telah diubahsuai secara kreatif menjadi hotel yang dikenali sebagai Bustel. Selain itu beberapa buah bas yang lain telah diubahsuai menjadi restoran dan sebuah tandas. Di Melaka juga ada berpuluh muzium. Antara yang paling unik ialah Muzium Kapal Selam juga di Pantai Klebang.

iii) Di Banda Hilir, terdapat tempat-tempat tarikan pelancong seperti Jonker Walk, yang kaya dengan warisan dan kebudayaan kaum Cina. Satu tarikan Melaka yang saya kira tidak lagi ditemui di mana-mana tempat di Malaysia ialah beca berhias dan lengkap dengan sistem audio yang baik. Keistimewaan beca ini semakin terserlah pada waktu malam, di mana beca-beca ini dihiasi lampu pelbagai warna dan diiringi muzik.

pengayuh beca


mereka bijak menyembunyikan gundah hidup
sungguh hidup yang singkat tak memerlukan
rintihan yang panjang berjela.

setiap kayuhan adalah mata rezeki seisi keluarga
ketika kota terus menjolok langit.


03 januari 2014





Tiada ulasan: