02 Januari 2015

BANJIR: MUSIBAH DAN HIKMAH

i) Banjir mulai surut. Walaupun surutnya umpama gerak siput. Agak perlahan. Rumah mak dan abah masih tenggelam. Cuma lantai  atas sudah bebas air. Langit juga sudah cerah. Awan sudah berwarna putih. Inshallah esok barangkali ada khabar yang lebih bahagia.

ii) Seperti yang telah saya tulis di dalam facebook, pihak yang bertanggungjawab seharusnya memikirkan perancangan bagi meminimumkan musibah banjir yang kini hampir saban tahun berlaku.  Kerja-kerja mendalamkan sungai mesti dilakukan. Projek tebatan banjir mesti dibuat. Penanaman hutan di gunung ganang yang botak wajib dimulakan. Penempatan baharu bagi mangsa banjir yang terlalu kerap perlu diusahakan. Masa untuk menuding jari dan meratapi hukum alam tidak perlu lagi. Memang mangsa banjir perlukan selimut, mi segera, lilin dan air minuman. Namun itu bantuan jangka pendek. Sekarang ini rancangan jangka panjang yang rakyat ingin tahu.

iii) Hari ini mula perlahan-lahan menatap lembar buku. Buku pertama yang sedang diulit untuk 2015 ialah Perang Salib tulisan Prof. Dr. Ahmad Shalaby terbitan Pustaka Nasional Singapura,1983. Moga buku ini dapat memberi manfaat dalam usaha untuk lebih memahami tentang hal-hal seputar Perang Salib yang sering diperkatakan itu.

iv) Membeli sepohon bunga kertas yang kecil tetapi agak tua di nurseri milik Uncle Cina. Asas bonsainya sudah ada. Hanya memerlukan sedikit kreativiti untuk memotong dahan yang tidak perlu den serba menganggu. Minat kembali menghijau.

  
tikaman alam


alam tak punya pilihan
kesabaran bukannya lautan tanpa tepi
dalam diam alam memeram dendam
sesekali alam berbisik melepas gundah
tak siapa sudi meminjamkan telinga.

hari ini alam melepaskan tikaman
yang luka  seringnya yang tak berdosa
darahnya membuak membanjiri dada
yang lemas seringnya yang tak punya pilihan.

sahrunizam abdul talib
bera, pahang.

02 januari 2015







 














Tiada ulasan: