24 Januari 2016

POLITIK

Dua tiga hari ini, carian dalam google versi Malaysia barangkali tidak dapat mengatasi carian nama Mukhriz Mahathir, Menteri Besar Kedah. Saya tidak mempunyai data yang lengkap. Tetapi saya kuat mempercayai Mukhriz merupakan Menteri Besar yang termuda di Malaysia.

Mukhriz merupakan anak kepada mantan Perdana Menteri, Mahathir Mohamad.  Meskipun pelbagai spekulasi mengenai kedudukan Mukhriz sebelum ini berhubung dengan kerusi panas yang didudukinya, kedudukan beliau kelihatan tidak pula goyah.

Khabar dari utara bertiup, Mukhriz merupakan seorang ketua negeri yang disenangi oleh rakyat. Tidak ada skandal besar dan hingga sekarang memiliki pakej yang hampir lemgkap, baik dari segi reputasi, imej dan prestasi mengemudi sebuah negeri.

Namun, tiba-tiba tanpa pokok bergoyang terlalu kuat, Mukhriz dikatakan meninggalkan suatu majlis secara tergesa-gesa sebaik sahaja mendapat khabar satu sidang media khas diadakan oleh hampir ke semua pemimpin partinya bagi menyatakan rasa tidak percaya terhadap kepimpinannya.

Saya yakin semua pihak terkejut. Mukhriz terkejut, Rakyat terkejut, dan sudah tentu yang paling terkejut mungkin bapa beliau iaitu Mahathir. Pada pendapat saya  Mukhriz memang tidak bersalah.
Yang bersalah ialah Mahathir. Hal ini kerana nama Mahathir sentiasa mengekori nama Mukhriz.

Tiada ulasan: