16 Januari 2016

BOLA SEPAK

Bolasepak sering kali dikaitkan dengan kaum lelaki. Sebab itu permainan bola sepak melibatkan pertembungan fizikal yang memerlukan pemainnya memiliki sifat lasak. Meskipun terdapat juga kaum perempuan yang bermain bola sepak, namun prestasi mereka jauh untuk menyamai lelaki.

Industri bola sepak moden yang dikatakan bersifat profesional tidak dapat lari daripada penajaan.
Penajaan dalam era bola sepak moden sering kali dikaitkan dengan prestasi sesebuah pasukan. Dalam liga Malaysia, pasukan yang mantap penajaannya biasanya mudah untuk ke podium menjulang piala.

Dalam konteks ini, dunia bola sepak Malaysia digegarkan dengan seorang jutawan kosmetik dan barangan kesihatan, Dr Vida yang dilaporkan bakal menaja pasukan negeri kelahirannya, Kelantan dalam persaingan liga domestik musim ini.

Satu hal yang menarik, jutawan kosmetik itu telah menetapkan 33 syarat yang perlu dipatuhi oleh pasukan Kelantan termasuklah menukar warna stadium kepada warna pink dan menamakan semula pasukan tersebut dengan jenama produk beliau.

Langkah Dr Vida itu juga rupanya mula mendapat perhatian banyak pihak, termasuklah usahawan kosmetik yang lain. Jelas sekali, tembok dunia bola sepak yang selama ini dibina oleh kaum lelaki perlahan-lahan dicerobohi oleh golongan wanita. Sebagai penaja dan tukang sorak.

Tiada ulasan: