06 Mei 2011

woodball dan penipu

Di mana-mana memang berkeliaran ramai penipu. Manusia penipu ini akan muncul dengan pelbagai watak dan penampilan. Jadi jangan terkejut. Ada penipu yang muncul dengan blazer dan tali leher. Ada pula penipu yang memakai kot dan menaiki kereta mewah. Mereka ini biasanya menduduki kerusi-kerusi empuk, berpusing di bilik-bilik yang berhawa dingin. Bilik mereka sangat selesa, luas dan biasanya tidak dikongsi dengan orang lain. Mereka ini biasanya layak dan berhak menandatangani surat-surat penting.


Ini kisah penipu. Pada suatu ketika yang tidak berapa lama dan tidak juga terlalu baharu, seorang penipu dan juak-juaknya telah menandatangani surat memanggil anak-anak dari seluruh negeri bagi diadukan kemahiran dalam satu pertandingan. Maka berduyun-duyunlah anak-anak yang tidak mengerti apa-apa dari seluruh negeri menyertai peraduan tersebut. Telah ditakdirkan Tuhan di penghujung peraduan, anak-anak dari daerah kerdil dan diramalkan tidak mempunyai apa-apa peluang telah menewaskan anak-anak mereka yang kebanyakannya berstatus dunia, daerah nusantara dan kawasan-kawasan yang sama waktu dengannya. Empat tempat teratas dibolot oleh anak-anak dari daerah kecil, terpencil lagi kerdil.


Akibat terkejut dengan kemenangan yang tidak disangka-sangka itu, maka sekali peraduan dianjurkan. Sekali lagi anak-anak dari daerah kerdil menduduki empat daripada lima tempat terbaik. Maka melelehlah air liur anak-anak johan dunia sebaik sahaja berhadapan dengan realiti tersebut.

Dengan pantas mereka bertindak. Penyangak yang bertali leher, kerap dilihat memakai blazer dan menduduki tempat tertinggi dalam sebuah organisasi yang menjaga hal ehwal kecergasan mula bertindak seperti orang meroyan. Maka, anak-anak yang berada di kedudukan satu sampai empat dikuis dan dihumabankan jauh. Dengan alasan untuk menjaga hati lawan di peringkat nasional nanti, maka anak-anak yang berkedudukan di tempat kelima hingga kesembilan telah dipilih. Inilah alasan yang jika beruk di hutan mendengarnya, mereka akan terperanjat dan segera bertukar menjadi ungka.

Semenjak hari itu dan selepas peristiwa ini, saya akan menjadi lebih hati-hati dengan manusia yang bertali leher dan berblazer hitam. Saya hampir-hampir hilang kepercayaan kepada spiesis yang terjerut integriti dan maruah diri dengan tali leher yang beraneka corak dan warna.

2 ulasan:

NASSURY IBRAHIM berkata...

Elok letak gambar penipu kat sini

sahrunizam abdul talib berkata...

Satu cadangan yang baik Tuan Nassury. Akan diusahakan supaya glamour sikit penipu tu