03 Mei 2011

kisah benar di balik pentas

SAYA amat menyedari, dalam apa jua pertandingan sekalipun, matlamat utama setiap pihak yang bertanding ialah untuk mengenggam kemenangan. Maka, bagi mencapai hasrat tersebut pelbagai kaedah, strategi bahkan tipu muslihat akan dimanipulasi oleh pihak-pihak yang tidak mempunyai maruah dan harga diri. Baik secara halus dan bersembunyi atau secara terang-terangan hingga menjolok mata dan rasa.

Namun, kadang kala keterencatan itu juga mungkin berpunca daripada pihak penganjur sendiri yang tidak ikhlas, sambil lewa biarpun di bibir mereka perkataan intergriti sentiasa basah dan berdengung di telinga.

Dengan alasan untuk mengurangkan kos dan memudahkan urusan, maka hanya yang arif dari daerah-daerah tertentu sahaja diambil. Biarpun pertandingan dipecahkan kepada dua bidang iaitu bidang A dan bidang B, namun oleh kerana bebal dan sombong, maka hanya yang arif dari bidang B sahaja dipacakkan di kerusi tuan yang arif lagi bijaksana. Selain itu apa yang lebih lucu lagi peraturan yang mereka taip, peraturan itu jugalah yang mereka letakkan di bawah sepatu hitam berkilat mereka.

Apa yang lebih malang lagi, kebebalan ini akan muncul lagi pada tahun-tahun yang mendatang dan watak bebal sombong ini juga akan muncul lagi dengan lagak jaguh kampung dusun. Dan, pada setiap tahun juga upacara yang serba memualkan ini akan berulang dan berulang.

Tiada ulasan: