21 Mei 2011

duduk di bangku pemerhati

JIKA diberi pilihan, saya pasti mengelak untuk menghadiri majlis-majlis yang bersifat rasmi. Namun kadangkala atas nama tugas dan tanggungjawab, saya terpaksa juga mengheret kaki dan hati walaupun dengan perasaan yang amat berat.

Yang paling saya tidak suka ialah majlis-majlis yang turut mengundang orang-orang penting, berjenama serta bertaraf 'super vvip'. Pelbagai protokol, peraturan yang mengada-negada dan sengaja dibuat-buat menambahkan rasa lemas saya untuk terus berlama-lama di majlis yang sebegitu. Pelbagai peraturan yang sengaja ditambah dan direka-reka seperti penetapan meja mengikut kasta dan darjat, peraturan berpakaian, berdiri tegak bagai patung sewaktu menyambut kehadiran tetamu agung benar-benar mendera perasaan saya. Entah mengapa hati saya mudah memberontak sewaktu berhadapan dengan situasi yang sebegitu.

Sewaktu berada di majlis yang seperti ini, saya gemar membaca watak-watak manusia pelbagai kerenah dan lagak. Pada majlis-majlis seperti ini terdapat banyak sekali tukang sibuk yang sama ada benar-benar sibuk atau sememangnya mempunyai tabiat suka menyibuk. Watak-awatak sebegini akan sentiasa muncul dari satu majlis ke majlis yang lain.

Watak-watak seperti ini akan ligat ke hulu dan ke hilir bagai gasing gila. Mereka akan berada di atas pentas dan di hadapan dewan dengan gaya yang amat meyakinkan. Sesekali mereka dilihat berkepit dengan telefon bimbit bagi mempamerkan darjah kesibukan mereka. Watak ini gemar menonjolklan diri bagi meyakinkan orang betapa merekalah yang paling sibuk dan kuat berkerja. Sebenarnya perwatakan manusia seperti ini sesuai sekali menjadi orang politik.

Tiada ulasan: