11 Mei 2011

cerita saya dan buku

BULAN lepas dua kali saya berkunjung ke Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur di PDDP. Jadi stok buku-buku yang belum dibaca masih banyak. Saya menemui gerai yang menjual buku-buku terbitan Pustaka Antara di tingkat bawah sewaktu kunjungan kali kedua. Antara buku-buku yang dibeli di sini ialah empat buah novel Arenawati. Kesemua novel tersebut semakin payah untuk didapati lagi sekarang. Kali pertama saya tidak berjumpa dengan gerai ini.Maklumlah kali pertama saya berkunjung pada hari Sabtu. Pengunjung terlalu ramai. Berjalanpun susah, apa lagi mahu bersantai-santai memilih den mengulit buku.

Sebenarnya tidak semua buku yang saya beli habis dibaca. Ini memang satu tabiat pembacaan yang buruk. Tabiat pembacaan saya sebenarnya bergantung kepada buku yang saya baca. Kalau isinya menarik, kena pula dengan selera pembacaan, buku berkenaan pasti dibaca hingga habis. Tempoh pembacaan untuk buku sebegini biasanya tidak melebihi satu minggu. Ada juga buku yang dibaca, kemudian ditinggalkan dan akhirnya habis dibaca. Buku kategori kedua ini kurang menarik jika mahu dibandingkan dengan buku yang pertama tadi. Sementara buku ketiga ialah buku yang hanya dibaca sekerat jalan dan langsung ditinggalkan. Biasanya buku-buku dalam kategori ini pastinya ada terselit penanda buku di tengah-tengah lembarannya, sekaligus menandakan buku tersebut tidak berjaya dikhatamkan.

Demikianlah sesebuah buku itu mempunyai daya tarikan sewaktu pembelian dan daya tarikan sewaktu pembacaan. Seringkali terjadi terhadap saya, daya tarikan sewaktu membeli tidak seiring dengan daya tarikan sewaktu membaca. Akhirnya banyak juga buku yang masih terselit pelbagai penanda buku di tengahnya. Walau bagaimanapun, buku tersebut mungkin tidak menarik pada hari ini, tetapi pada masa hadapan siapa tahu? Pada ketika itu, buku tersebut akan memaksa pembaca(mungkin termasuk saya) untuk kembali menyambung proses pembacaan yang lama terhenti.

Tiada ulasan: