15 Mei 2011

seekor gajah putih bernama perpustakaan awam

DI hadapan rumah saya tersergam agam sebuah perpustakaan daerah. Jika mahu dibandingkan dengan perpustakaan awam di daerah yang lain, perpustakaan ini merupakan antara perpustakaan yang agak besar daripada sudut fiziknya.

Perpustakaan ini dibuka dari hari Isnin hingga hari Jumaat. Sabtu dan Ahad perpustakaan ini ditutup dengan rasminya. Waktu perpustakaan ini dibuka mungkin tidak dihiraukan oleh banyak orang. Tetapi bagi mereka yang berhasrat untuk berkunjung ke perpustakaan, waktu ini kemungkinan tidak sesuai. Seperti yang kita maklum, hari Isnin sampai Ahad merupakan hari kebanyakan orang di negara ini berkerja dan bersekolah. Waktu bekerja di Malaysia biasanya antara jam 8.00 pagi -5.00 petang. Dan, pada masa itu jugalah waktu perpustakaan ini dibuka. Jangka waktu tersebut juga merupakan waktu sebahagian besar anak-anak kita berada di sekolah.

Pada pandangan saya, apalah salahnya jika pihak pengurusan perpustakaan berfikir dari sisi yang sedikit berbeza. Dalam hal ini saya memuji langkah bijak Perpustakaan Awam di negeri Johor. Hari perpustakaan ditutup pada hari Isnin. Hari-hari yang lain perpustakaan dibuka. Saya katakan ini langkah yang bijak kerana banyak orang yang mempunyai masa terluang pada hari Sabtu dan Ahad. Pada hari inilah waktu yang sesuai bagi ibu bapa yang bekerja dan anak yang bersekolah pada hari-hari lain bagi bersama-sama berkunjung ke perpustakaan. Dengan cara ini maka tercapailah hasrat untuk mengalakkan rakyat Malaysia mencintai buku dan seterusnya mencintai perpustakaan.

Tiada ulasan: