17 Mei 2011

bapa yang baik

SEORANG bapa yang baik tidak akan membezakan kasih sayang di antara sesama anak-anaknya. Seorang bapa yang baik akan bersikap adil dalam semua perkara. Ketidakadilan seorang bapa akan membuatkan anak-anak yang merasakan diri mereka tidak dilayan dengan adil akan berasa kecil hati.

Kecil hati anak tersebut mungkin tidak akan berhenti di dalam hatinya secara begitu sahaja. Anak-anak boleh menterjemahkan rasa kecil hati dengan pelbagai cara dan kaedah.

Sememangnya kasih sayang tidak boleh dinilai dalam bentuk material atau kebendaan. Tetapi dalam dunia material hari ini, material juga telah dipercayai oleh banyak orang sebagai satu bentuk kasih sayang.

Kata orang-orang tua "Kalau takut dilambung ombak, jangan berumah di tepi pantai". Kata-kata ini seharusnya dihadam dengan cermat oleh sang bapa. Sebelum terlewat masa masih ada untuk bapa berfikir kembali. Mengundur ke belakang bukan bererti kalah atau penakut.

Ingatlah, kebahagiaan sesebuah keluarga bukan terletak pada seorang dua anak, tetapi hasil kerjasama, persefahaman, kasih sayang dan kesedaran semua anak.

Tiada ulasan: