07 Mei 2011

antara obama dengan osama: di tengahnya kita

dengan bangganya obama mengumumkan kejayaan misi perisik dan pembunuh upahan amerika syarikat(as) membunuh osama yang katanya bersembunyi di pakistan. rupanya osama bukan sahaja ditakuti semasa jantungnya masih berdegup. jenazah osama juga sentiasa menghantui obama dan as. hinggakan jenazahnya tidak diizinkan dikebumikan seperti jenazah kaum muslim yang lain. dikhabarkan jenazah osama telah disemadikan di laut. tindakan yang mendapat kecaman keras daripada ulama-ulama terkemuka di seluruh dunia.

kini obama boleh tersenyum puas. seorang penyangak dunia menurut sifir dan congak as telah berjaya dihapuskan. namun, jika obama belajar sejarah peperangan moden, osama langsung tidak tersenarai dalam carta bapak perang moden. nama osama sah tidak ada. tolehlah ke arah mana-mana konflik dunia. baik di iraq, di afghanista juga di palestin. kesemuanya ada tangan-tangan berlumur darah milik presiden as.

tetapi aneh sekali apabila telinga disumbatkan kata-kata yang meloncat dari bibir para pengampu as. antara kata-kata milik pengampu ialah dunia akan aman pada era pasca osama. kata-kata yang senaif ini sebenarnya adalah cermin kepada darjah intelek yang dipunyai oleh pengampu tersebut.

Tiada ulasan: