22 Mei 2011

tanah runtuh dan mulut menteri

16 orang terbunuh(kebanyakannya kanak-kanak dan remaja) dalam tragedi tanah runtuh ,di sebuah rumah anak-anak yatim di Hulu Langat, Selangor, semalam. Insiden tanah runtuh ini bukanlah yang pertama terjadi di Selangor. Ingatan kita tentunya tidak pernah melupakan kejadian yang berlaku di Higlands Tower dan Hulu Klang tidak berapa lama dahulu.

Setiap kali berlakunya tragedi tanah runtuh maka setaip kali itu jugalah kita akan menyaksikan episod salah-menyalah dan tuduh-menuduh dalam kalangan pemimpin dan orang politik. Budaya menudingkan telunjuk kepada muka orang(terutama sekali pihak yang tidak sehaluan) sememangnya cukup popular di negara kita.

Dalam reaksi cemasnya, seorang menteri dengan cukup pantas menyatakan rumah anak yatim ini tidak berdaftar dengan kementeriannya. Sikap melatah menteri ini seharusnya tidak perlu bagi menjaga perasaan keluarga mangsa yang masih dalam kesedihan. Sikap tergesa-gesa untuk melepas batang tengkuk masing-masing bukanlah satu tindakan yang bijak dan patut dihormati.

Kenyataan sebegitu jika sekalipun mahu dikeluarkan, seharusnya mengambil sedikit masa. Usahlah sedap-sedap mulut bagi menambahkan lagi luka keluarga mangsa. Sepatutnya dalam menghadapi situasi sebegini, kementerian yang diterajui menteri tersebut seharusnya menghulurkan tangan membantu meringankan beban perasaan keluarga waris bukannya menjirus air garam pada luka, yang pedihnya hanya Tuhan yang tahu.

Orang yang bijak ialah orang yang berfikir sebelum bercakap.Saya kira menteri ini bukan tergolong dalam kelas tersebut.

Tiada ulasan: