04 Mei 2011

pesta buku dan artis

PADA tahun ini, saya dua kali berkesempatan menjejakkan kaki ke Pesta Buku Antarabangsa di Pusat Dagangan Dunia Putra (PDDP)Kuala Lumpur. Sesekali pelik juga sebuah bangunan milik Melayu kononnya lebih dikenali sebagai PWTC berbanding PDDP. Hal ini tentu sekali tidak menghairankan. Barangkali inilah di antara hal yang dibicarakan oleh Raja Ahmad Aminullah dalam buku tarbaharunya "Minda Tertawan". Nada yang seakan-akan sama juga turut dibicarakan oleh Azizi Abdullah dalam bukunya berjudul "Jiwa Hamba". Orang Melayu khususnya seakan-akan masih berbangga dengan semua perkara warisan penjajah sehinggakan untuk menjual tanah di ceruk paya pun mereka akan menaikkan papan iklan "Land for sale". Tabik. Rupanya beruk yang menghuni belukar di Malaysia pun sekarang sudah pandai berbahasa Inggeris.

Berbalik ke PDDP dalam kunjungan kedua saya pada hari Rabu minggu lepas. Sementara menunggu jarum jam di tangan menunjukkan pukul 2.30 petang, saya membawa diri dan kaki duduk di ruang legar PDDP. Kalau tidak silap saya di aras bawah. Empat orang pejuang bahasa berada di atas pentas. Dua orang saya kenal tetapi dua lagi saya tidak tahu namanya. Seorang panel merupakan seorang profesor Matematik yang terkenal dengan kekentalan semangat bahasanya sementara seorang lagi tokoh PIBG peringkat nasional yang kerap mukanya keluar masuk televisyen dan akhbar bertindak sebagai moderator. Bukan namanya pejuang bahasa jika bicara mereka selain daripada bahasa. Ketika saya datang, sudah masuk 'round' 2. Sekadar meminjam istilah moderator glamour tersebut.

Selepas usai sesi bersama tokoh-tokoh bahasa berkenaan, tibalah giliran seorang pelawak terkenal menaiki pentas dan tanpa berlengah lagi memperkenalkan dan menjemput empat orang rakan artisnya naik ke pentas. Seorang pelakon drama, seorang pelawak veteran, seorang pengarah katanya dan seorang lagi artis wanita, masih muda dan ketika berada di atas pentas tidak henti-henti jari jemarinya membelai rambutnya yang berwarna bulu jagung.

Tema bicara artis-artis berkenaan ialah seputar dunia buku dan artis. Saya menanti dengan penuh debar buah fikir dari artis berkenaan. Namun sehingga saya mengangkat kaki meninggalkan acara tersebut saya benar-benar kecewa. Rupa-rupanya terlalu jauh pengetahuan artis kita jika mahu dibandingkan dengan artis seberang Indonesia misalnya. Entah apa percakapan merapu mereka. Antaranya dialognya "Saya bukanlah peminat buku". Dan hampir kesemuanya memulakan dengan " Saya tak tau apa yang saya nak cakapkan".

Ya. saya bersetuju dengan hujah teman saya di sebelah. Atis berkenaan tidak bersalah. Yang salahnya ialah pihak yang menjemput artis berkenaan.

Tiada ulasan: