14 Mei 2011

antara selamat datang, "ahlan wah sahlan" dan "welcome"

LUKA di mata darahnya di hati. Bayangkan dengan bangganya perkataan "Welcome" dan "Ahlan Wah Sahlan" digayut dengan saiz gergasi di pintu masuk, menyeringai setiap kali para tetamu masuk dan bertandang ke dalam ruang yang agam dan serba baharu.Aneh seribu kali aneh, perkataan "Selamat Datang" langsung tidak ada dalam kamus para perencana papan tanda gergasi tersebut.

Ini adalah sejenis penyakit akal kontot yang dimiliki oleh sebahagian besar orang Melayu. Biarpun badan lepas bebas, namun akal dan fikir mereka masih lagi terkurung dalam sangkar golongan kolonial. Mereka daripada golongan ini akan merasakan darjat mereka akan diangkat setinggi langit apabila dapat menulis sesuatu dalam bahasa Inggeris terutamanya di mana-mana papan tanda yang bergayutan. Menulis dalam bahasa Melayu mungkin dianggap kolot, kekampungan(walaupun kebanyakan mereka berasal dari kampung), dan akan diketawakan.

Penyakit akal kontot ini sebenarnya yang menjangkiti kebanyakan manusia Melayu pada hari ini. Semuanya berasa martabat mereka akan naik mencanak apabila muncul dalam televisyen dengan bicara dalam bahasa Inggeris.

Hal ini tentu sekali berbeza dengan pemimpin China yang pernah datang ke negara ini tidak berapa lama dahulu. Ketika pemimpin negara kita berucap dalam bahasa Inggeris, pemimpin China itu dengan penuh keyakinan berucap dalam bahasa Cina. Satu persoalan yang timbul apakah dengan berucap dalam bahasa Cina pemimpin tersebut tiba-tiba menjadi bodoh dan kelihatan tidak cerdik? Tidak ada pula mana-mana media yang melaporkan sdemikian rasanya.

Satu hal yang pasti, penyakit akal kontot ini mesti diperangi habis-habisan jika sekiranya kita mahu menjadi lebih cerdik dan dikenang sejarah sebagai orang yang cerdik.

Tiada ulasan: