24 Januari 2016

GELOJOH

Saya bukanlah seorang yang pemalas. Tetapi bukanlah juga seorang yang terlalu rajin. Saya datang antara yang paling awal. Tetapi tentu sekali saya tidak akan pulang antara yang paling lewat. Saya redha pada ketentuan Tuhan yang meletakkan saya pada posisi ini.

Saya sukakan anak-anak di sekeliling saya. Remaja mereka barangkali melambatkan proses ketuaan saya. Hanya barangkali. Saya menyukai dunia remaja yang jauh berbeza dengan dunia orang dewasa.
Mereka punyai masalah. Namun, mereka bijak menyimpan masalah.

Namun, saya tidak menyukai orang yang gelojoh. Gila nama, gila pangkat, gila publisiti dan gila untuk ke puncak dengan cara yang cepat. Saya benar-benar tidak menyuaki manusia yang seperti ini. Cerewet dan mempunyai sikap tidak percaya kepada orang lain secara yang keterlaluan.

Sehingga sekarang saya masih mencari masa lalu yang lebih aman. Setiap hari saya terpaksa berhadapan dengan manusia gelojoh ini. Manusia yang hanya mementingkan diri tanpa memikirkan perasaan orang lain. Manusai yang beberapa kali menunjukkan sikap tidak bertimbang rasa.

Saya kerap berdoa di dalam hati agar manusia gelojoh ini cepat pergi. Saya benar-benar merindui detik aman beberapa tahun yang lalu. Sebelum manusia gelojoh ini tiba. Saya mahu dunia yang lebih aman bagi meneruskan sisa yang tinggal.

Tiada ulasan: