10 Januari 2016

DLP

2016 bukanlah tahun yang menggembirakan buat pencinta bahasa. 2016 datang bersama DLP . Program dua bahasa. Kembar seiras PPSMI . DLP merupakan satu lagi petaka besar kepada nasib dan martabat bahasa Melayu.

Rupanya bangsa Melayu, khususnya kepala bangsa tidak pernah belajar apa-apa dari masa lalu. Bagi mereka masa lalu adalah sekadar masa yang telah pergi dan tidak mungkin akan kembali lagi. Mereka tidak pernah merasa berdosa menikam tubuh bahasa ibu berkali-kali.

DLP adalah benih dari rahim para dewi kayangan yang tidak pernah berhenti menghasut para kepala agar memotong terus lidah bahasa Melayu. Mereka ini golongan elit yang anak- anak mereka lahir ke dunia menangis dalam bahasa Inggeris. Mereka ini adalah dewi dari kayangan.

Apa yang lebih mengaibkan, DLP yang sedang dicuba-cuba, tidak akan menjengahkan taringnya ke Sekolah Jenis Kebangsaan. Lihatlah bagaimana kaum selain Melayu bermati-matian mempertahankan kubu pertahanan bahasa mereka dari dibolosi.

Akhirnya, yang kekal bodoh ialah kepala bangsa Melayu. Mereka tidak sedikit pun punya rasa sayang terhadap bahasa mereka. Mereka lebih sayangkan kedudukan, pangkat, kuasa, harta dan mahligai. Mereka benar-benar tidak punya apa-apa perasaan selain perasaan cintakan dunia.

10:01:16

Tiada ulasan: