06 Januari 2015

MELAKA DAN MUZIUM

Catatan 04-01-15

i) Bangun pagi, aku dan Akmal Hakeem sarapan di Cafe Hotel. Biasalah nasi lemak wajib ada. Soal sedap atau tidak, hal itu sangat subjektif sifatnya. Kami makan seadanya.

ii) Selepas semua bersiap, kami meninggalkan hotel dan singgah di sebuah warung masih di Banda Hilir kerana dua orang anak masih belum sarapan. Mereka masing-masing meminta nasi goreng dan mi hoon. Kedua-duanya berapi.

iii) Selepas sarapan kami menyedari betapa kami meletakkan kereta betul-betul di sebelah bekas penjara H.M Jail yang kini telah dijadikan sebagai muzium oleh pihak berkuasa penjara.  Penjara ini wujud semenjak 1860 lagi. Kami mengambil keputusan untuk masuk ke penjara berkenaan. Perasaan pertama ialah teruja dan sangat berdebar. Kami disambut oleh kakitangan penjara yang sentiasa senyum dan peramah. Mungkin mereka menyedari kami masuk ke sana bukannya dengan status banduan.

iv) Banyak pelajaran yang kami dapat sebaik sahaja selesai memasuki muzium penjara ini. Hal yang paling tidak boleh dilupakan ialah kami melihat dengan mata kepala sendiri bilik untuk menjatuhkan hukuman gantung, bilik banduan akhir yang berhadapan dengan bilik gantung, bilik hukuman sebat, sel penjara dan lokap tahanan. Semuanya mampu menegakkan bulu roma kami.

v) Sebelum keluar, kami melawat hasil seni para banduan yang dipamerkan disudut pameran. Ternyata ramai juga banduan yang memiliki bakat yang sangat luar biasa dalam dunia seni lukis. Ada diantara hasil mereka yang sangat mengkagumkan. Ternyata Melaka memang kaya dengan muzium. Semalam kami berkesempatan melawat Muzium Kapal Selam di Pantai Klebang.

vii) Selepas keluar penjara kami menaiki beca di Banda Hilir bagi meneruskan kembara keluarga. Kali ini  lokasi seterusnya ialah Pasar Karat Jonker Walk. Di Pasar Karat ini terdapat berbelas orang peniaga, majoriti Cina mempamer dan berdagang barangan antik dan lusuh mereka. Aku sempat membeli spek mata hitam dan 10 kotak mancis lama yang kebanyakannya berlogokan hotel di Singapura.

viii) Destinasi kami seterusnya ialah makan tengahari. Kami memilih makan tenghari di bahagian atas bazar jualan di Banda Hilir. Banyak pilihan makanan yang menarik dengan harga yang berpatutan. Pengalaman malam semalam, makan asam pedas di sebuah restoran terkenal dengan asam pedasnya mengajar kami erti berhati-hati. Aku terpaksa membayar RM115.00 untuk hidangan makan malam 5 beranak.

viiii) Selepas makan, kami segera menuju ke destinasi berikutnya. Pasar Karat Tanjung Gading Muar di lebuh AMJ. Terdapat dua tempat yang saling berdekatan menjual barangan antik, karat serta lusuh di sana. Di tempat yang pertama, aku dan isteri tidak membeli apa-apa. Tempat yang pertama merupakan sebuah bangunan kedai. Sementara tempat yang kedua ialah isteri membeli pelita minyak tanah, kole air tembaga, sebuah teko dan dua biji sudu. Sementara saya membeli biasalah sembilan buah buku sastera dans sejarah lama dengan harga RM 115.00. Boleh tahan juga harganya. Buku-bukunya ialah novel  Badai Sampai Sore karya Motingo Boesje (1967), kumpulan puisi Bunga Pahit oleh Masuri S.N (1967),novel Pesta oleh Hasan Ali  (1964), buku sastera Polemik  H.B Jasin (1972), kumpulan drama Atap Genting Atap Rumbia oleh Kala Dewata (1968) dan Dengan Air Mata Terbuka oleh Idrus (1961). Sementara terdapat 3 buah buku sejarah iaitu Asia Tenggara dengan Malaysia dan Singapura (1969) serta buku Sejarah Perlis dan Sejarah Terengganu oleh Haji Buyong Adil.

CATATAN DARI  DALAM TEMBOK

Melangkah ke dalam tembok  agam
ada gementar yang sengaja kusembunyikan
dingin segera membungkus tubuh
di sini pernah  ada warga yang terkepung
oleh dosa yang terkurung dalam jasad.

Tembok ini pasti tak mampu bercerita
hanya sel yang sepi termenung jauh
menakung kenangan yang dikongsi
bersama mereka yang pernah menjadi warga
conteng di dinding adalah saksi
yang sentiasa hidup untuk dibaca

Di ruang akhir ada kenangan yang berguling
imiginasi liar mengheret wajah sugul
air mata telah kering untuk meraikan kesedihan
malaikat maut semakin dekat dan rapat
esok buku hayat bakal ditutup untuk selamanya.